31 martie 2010

Scenarii astronomice

Aseară, în drum spre terenul unde-şi face alergarea Dodo:
- Tati, Soarele e o stea?
- Da, Uca, o stea e.
- Şi celelalte stele tot soare sunt?
- Tot sori sunt şi ele, da.
- Şi-atunci, când Soarele o să moară, Pâmântul o să meargă şi-o să-şi aleagă altă stea ca Soare?
- Ăăă, hmm... nu ştiu...
- Şi Luna o să vină după Pământ?
- Luna? Cred că da. Luna s-a-nvârtit tot timpul în jurul Pământului, aşa că sigur o să meargă oriunde acesta va merge...

---

Adevărul e că nu-mi mai aminteam ce-am citit (sau văzut prin ceva documentare?) vizavi de sfârşitul Soarelui. Aşa că azi, între două compilări, mi-am aruncat ochii prin diverse colţuri ale Pânzei (aka The Net) să văd cum se prezintă treaba; la o adică, măcar să fiu în stare să continui cu încă două replici dialogul, dac-o fi să se mai pună problema vreodată.

Ei bine, din câte înţeleg, Soarele se află undeva la mijlocul vieţii sale (midlife crisis, anyone?) aşa că pentru încă vreo patru-cinci miliarde de ani e foarte probabil să facă aproximativ acelaşi lucru pe care-l face şi acum: dă lumină şi căldură la vecini.

Mai apoi o va lăsa mai moale cu lumina şi se va face mai întâi roşu de furie că i s-a gătat hidrogenul (la oameni, fenomenul are loc când se termină oxigenul) şi se va umfla într-atâta încât e dat ca sigur că Mercur şi Venus vor fi fiind înghiţite cu totul. Posibil şi Pământul (care e al treilea pe meniu) dar părerile par să fie-mpărţite. Orşicât, chiar dacă Pământul scapă, nu va scăpa cu viaţă (cum ar veni, nu va mai fi vieţuind nimic pe suprafaţa sa -- din cauza căldurii).

Ehh, şi după ce-i trece supărarea, Soarele se va calma luând mai întâi forma unui pitic alb, pentru ca după alte miliarde de ani, timp în care se va răci treptat, să devină un pitic negru. La acel moment va fi fiind destul de mic ca dimensiune (undeva în ligă cu Pământul) şi va fi, probabil, plin de diamante.

Nu ştiu voi ce planuri aveţi, dar eu încep să mă gândesc la un colier pentru nevastă :-).


ps/ Cumva, toată treaba mi-a amintit de Seasons in the Sun.

Niciun comentariu: