14 februarie 2011

Digitale

MeeGenius şi Fraboom sunt ultimele două noutăţi în materie de poveşti ale Mărucăi. Şi, suspectez, şi-n materie de citit, dat fiind că-mi pare că-ncearcă să urmărească textul marcat (gen karaoke) în timp ce este narat de vocea asociată.

Principalul avantaj, în opinia mea, a poveştilor pe suport digital versus cele pe suport tipărit, este că cele dintâi pot oferi şi opţiuni interactive (i.e. cititorul intervine într-un mod sau altul în desfăşurarea acţiunii) în timp ce cele din urmă sunt „sculptate-n plumb”.

Oferta MeeGenius e oarecum mai simplă în materie de interactivitate, dar mai generoasă ca număr de titluri. Din câte am observat eu, singurele lucruri lăsate la-ndemâna cititorului sunt alegerea numelui personajelor principale din poveste. (Prin careva material publicitar citisem că se poate înregistra şi propria voce pentru a o înlocui pe cea originală, dar până la urmă n-am găsit cum se poate face asta. Poate o fi pentru o versiune viitoare?)

Oferta Fraboom e ceva mai bogată la capitolul interactivitate, cititorul putând accesa detalii suplimentare (prin clic sau „plutit” deasupra  diverselor elemente din imagini) sau dirija cursul poveştii într-o mică măsură. Efectul îmi pare a fi un mix de poveste şi joc. Din păcate, au doar trei poveşti disponibile; din fericire, au şi altceva în ofertă (diverse joculeţe şi clipuri video).

Dac-ar fi să pun pariu pe termen lung, aş paria pe faptul că-n două 'jde ani de-acu-nainte (generaţia nepoţilor mei ipotetici) poveştile se vor fi spunând mai degrabă aşa, cu tableta digitală-n pat, decât citind de pe hârtie.


ps/ We Tell Stories e locul unde am întâlnit pentru prima oară o poveste interactivă, cu vreo doi-trei ani în urmă.

Niciun comentariu: